Vereniging het Zonnehuis

Publicaties 2007

Zonnehuis Magazine, 12 oktober 2007

Boekje Thuis Wezen, gesprekken over waardige zorg

Ter gelegenheid van het congres Waardige Zorg op 30 augustus 2007 is er een boekje gemaakt met veertien gesprekken over wat waardige zorg is voor partners en medewerkers in de zware zorg. U kunt het boekje hier downloaden.

Recensie ‘k Zou zo graag een ketting rijgen’

• Uit: Zin in Zorg, Jaargang 9, nummer 2, juni 2007, pag.16-17. U kunt hier het document downloaden.

Zonnehuis Magazine, 8 juni 2007

Betekenis van geestelijke verzorging voor kwetsbare ouderen

In het tijdschrift Gerontologie en Geriatrie (2007;38, pag. 109) staat onder de rubriek Signalementen een verslag van het promotieonderzoek door geestelijk verzorger Peterjan van der Wal. U kunt de tekst hier downloaden.

Jaarverslag 2006 Vereniging Het Zonnehuis

Eind 2006 werd een intensief proces van reorganisatie afgesloten. Vereniging Het Zonnehuis, die tezamen met de Stichting Zorgverlening Het Zonnehuis en de zes aangesloten stichtingen vanaf 2001 de Zonnehuisgroep vormt, zijn 2007 gestart als aparte rechtspersonen. Vereniging Het Zonnehuis gaat zich toeleggen op verbetering van de zorg voor de meest afhankelijke ouderen. Dit onder het motto ‘Inzet voor waardige zorg’. U kunt de tekst hier downloaden.

Goede zorg en schriftelijke wilsverklaringen bij mensen met dementie

Lees hier het eerste artikel (bioethics2007target) van de hand van Cees Hertogh, Marike de Boer, Jan Eefsting e.a. met als titel ‘Would we rather lose our life than lose our self? Lessons from the Dutch debate on euthanasia for patients with dementia’ dat is verschenen in the American Journal of Bioethics 2007; 7(4): 48-56. Het tweede artikel (bioethics2007comm.) kunt u hier downloaden.

Kleinschaligheid in de dementiezorg: bestand tegen inconsistente maatschappelijke eisen?

• Lees hier het artikel van de hand van prof.dr. J.A. Eefsting in ZM, april 2007

Vergrijzing in een ander daglicht

Lees hier het interview dat Tonny van de Pasch had met prof.dr. M.G. Boekholdt in het Tijdschrift voor Verpleegkundigen, 2007 nr. 4, Reed Business Information bv.

Inaugurele rede Maatschappelijk Ondernemen in zorg: mythe en werkelijkheid

Dit boekje is gemaakt voor de oratie van prof.dr. M.G. Boekholdt op 29 maart 2007 aan de VU in Amsterdam. Het pfd-bestand van het boekje kunt u hier downloaden. De bewerkte spreektekst kunt u hier downloaden.